Wie ben jij als merk?

Focus

Dat je jezelf moet laten zien als ondernemer staat buiten kijf. Maar wat laat je zien? Want wij mensen zijn complex. Wij kunnen op het ene moment een havik zijn, die zijn omgeving afspeurt naar een kans en toeslaat als die zich aandient. En op het andere moment zijn we als een bever; Vlijtig, sociaal en inventief.  Afhankelijk van de situatie kan je een ander deel van je persoonlijkheid laten zien. Zit jij in je ondernemersmodus, dan is de vraag welke karaktereigenschappen en drijfveren het meest boven komen drijven.

Ik zal een voorbeeld geven. Je bent coach. Wellicht nog in wording. Uiteraard zijn er heel veel verschillende coaches. Sportcoach, afvalcoach, loopbaancoach, lichaamscoach, ..

Drijfveren

Wat alle coaches gemeen hebben is dat zij andere mensen willen helpen. Een hele mooie drijfveer. Gaan we wat dieper graven dan zien we dat coach A, wat voor coach dan ook, staat voor expressie en creativiteit. Dat zijn de kernkwaliteiten die overheersen als coach A de klant aan het werk zet. Dit gaat logischerwijze via expressieve individuele opdrachten.

Coach B daarentegen staat voor doorzettingsvermogen en samenwerken. Coach B zal dus een programma opzetten waarbij de klanten veel meer samen doen en elkaar stimuleren door te zetten.

Coach A en coach B zijn concurrenten, maar er is een wereld van verschil in wie zij zijn en daarmee hoe zij dingen aanpakken. Dat zie je terug in hun manier van werken en hoe zij zich presenteren. Tenminste, dat zou wel zo moeten zijn. Ik heb het hier over de innerlijke drijfveren en waarden van een persoon, inzicht daarin is een belangrijke basis om je merk neer te (gaan) zetten.

 Wat is jouw merkpersoonlijkheid?

Wie jij bent als persoon is dus bijna gelijk aan je merkpersoonlijkheid. Alleen laat je niet álles van jezelf zien, je maakt een bewuste keuze voor de kernwaarden waarmee je je merk gaat bouwen. Die waarden die het meest belangrijk voor je zijn in je ondernemerschap. En daar komen we direct al iets tegen waar het vaak fout gaat: Sommige ondernemers willen alles laten zien. Tuurlijk, jij bént je eigen merk. Maar omdat jij meerdere drijfveren en waarden hebt, wordt het een complex verhaal. Voor het bouwen van je merk is het dus belangrijk te kiezen. Dat maakt het ook veel makkelijker communiceren.

Jij bént je merk

Maak de juiste keuze

Een andere fout die ik tegenkom in de praktijk is dat ondernemers zich willen presenteren als iemand die ze eigenlijk niet zijn, niet meer zijn of zelfs líever niet zijn. Snap je ém nog?

Die eerste, en de laatste ook trouwens, zie ik als iemand zich presenteert als die eerdergenoemde havik, maar wie eigenlijk een sociale vink is. Misschien ben je in die rol gekropen, omdat (je denkt dat) mensen dat verwachten van je. Maar een ‘rol’ is niet wie jij bent. Daar word je dus niet zo gelukkig van.

Die tweede kom ik tegen wanneer mensen niet regelmatig even stil staan bij waar ze op dit moment staan. Door alle ontmoetingen en nieuwe ervaringen in je leven groei je. Dat betekent veelal ook dat andere zaken in je leven belangrijker worden. Dan is het tijd voor een andere focus.

Hoge hakken of gympies?

Die focus is belangrijk. Dat geeft ruimte. Ruimte om makkelijker keuzes te maken. Ruimte om ergens nee tegen te zeggen. Dus ook ruimte om ergens vol voor te gaan!

En deze is dan specifiek voor de dames: Focus leidt tot minder keuzestress als je voor je kledingkast staat. Daar hebben jullie mannen toch iets minder last van. Wat je laat zien en hoe, sluit aan bij de keuzes die je maakt om je merk verder uit te bouwen. Dus creatieve coach? Laat die hakken maar even staan vandaag. Op die gympen zitten al verfspetters namelijk en daar kan je veel makkelijker op lopen. Business coach? Hup, die hakken* aan. Dat maakt je houding rechter en zo sta je veel steviger in je schoenen.  

*Voor de mannen mooie schoen met spitse neus 😉

Die knoppen hieronder zijn  bedoel voor jou om een goede beurt te maken. Denk je dat dit artikel interessant is voor iemand die je kent? Deel het dan met @diegene.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email