Wat onthouden mensen over jou | jouw merk?

Merkidentiteit

Ik zie.. ik zie.. Wat zie ik eigenlijk? Wat zie ik als ik jouw merk uitvergroot?

Laten we het vandaag eens over het brein hebben. Dat is een complex ding, dat brein van ons. En nog lang niet alles is bekend. We hebben een langetermijngeheugen, een kortetermijngeheugen .. en dit is nog maar het begin. Ik ga hier geen les geven over hoe alles werkt, ik ben namelijk geen neurowetenschapper. Maar ik wil er wel een belangrijk puntje uitlichten. Ons brein gaat namelijk voor gemak. Vooral gemak bij het opslaan en onthouden van informatie.

Kijk, dat is interessant voor ons ondernemers. Want hoe zorgen wij er voor dat ons merk opgeslagen wordt in het brein van potentiële klanten?

Een brein is als een ladekast

Je kunt het vergelijken met een ladekast. Zo’n kast waar je belangrijke en minder belangrijke zaken opbergt. Niet alles wordt bewaard. Alleen de dingen die je leuk of interessant vindt en ooit wellicht nog eens nodig gaat hebben. We gaan er dus vanuit dat er mensen zijn die jouw merk en wat je te bieden hebt leuk en interessant vinden. Dan wordt die informatie ergens in een laatje opgeslagen.

Maar dat niet alleen, het krijgt ook een label. Met dit label kan ons brein namelijk heel snel informatie terugvinden op een moment dat dat nodig is.

Je bent bijvoorbeeld fotograaf. Belangrijk daarbij is het brein van je doelgroep te laten weten wat voor soort fotograaf je bent: Is jouw expertise portretfotografie? Of ben je een ster in bruidsreportages? Best een groot verschil.

Een ladekast met labels

Je wordt in ieder geval in het laatje fotografie opgeslagen. Maar je helpt een brein enorm als daar ook nog een extra label aan toegevoegd wordt, namelijk die van portretfotograaf. Een kleiner laatje dus, maar juist daarom makkelijker voor het brein om dat laatje terug te vinden op het moment dat het nodig is.

Dan is er nog één ding waar we een brein extra blij mee kunnen maken: Snel terugvinden welke portretfotograaf er nou eigenlijk past bij het moment dat je wilt vastleggen, of wie.

De ene fotograaf houdt van een bepaalde mate van abstractie en wil mensen op een eigenzinnige en creatieve manier vastleggen. De ander wil mensen wellicht portretteren in een minimalistisch beeld. En een derde is een bewonderaar van oude meesters in de kunst die hun portretten status en allure meegeven en gebruikt dat ook in zijn of haar fotografie.

Personal Branding voor fotografen
Merkinzicht

In dit geval werkt hokjesdenken goed

Even terug naar het brein… Of je sowieso al in een laatje opgeslagen wordt, ligt eraan of mensen jouw werk leuk vinden. Dat je snel uit het laatje gehaald wordt op het moment dat het nodig is, ligt dus aan hoe makkelijk je in een hokje te plaatsen bent.

Nu weet ik wel dat hokjesdenken een negatieve associatie heeft, maar in dit geval is het juist goed. Mensen denken zelden: ‘nu heb ik een fotograaf nodig’. Mensen denken wel ‘oh oma wordt 70. Zij houdt wel van anders dan anders. Ik wil een originele en creatieve portretfoto laten maken om haar te verrassen. Waar vind ik een creatieve portretfotograaf?’

Dus ondernemer, zorg dus dat je niet alleen communiceert wat voor soort fotograaf je bent. Maar ook wat jou anders maakt dan anderen.

Dus pak ook eens een verrekijker en neem wat afstand van je eigen merk. Welke onderdelen wil je uitvergroten, zodat je jouw potentiële  klant helpt te kiezen? Zet jij mensen in hun kracht of dieren of juist producten. En Hoe? Ben jij de kleurrijke fotograaf, de artistiekeling, de creatieveling of de minimalist? Kiezen kan eng zijn, maar levert uiteindelijk wel meer op. Namelijk dat je direct tot het hart spreekt van mensen die van jouw stijl houden en je wint daarmee een plekje in hun brein.

Dat kiezen doe je vanuit je merkwaarden. Dat wat typisch bij jou hoort. Waar je zelf ook enthousiast van wordt.

Heb jij al helemaal goed voor ogen wat jouw belangrijkste merkwaarden zijn? Heb jij inzicht in je eigen merk of kan je wel wat hulp daarbij gebruiken?  Kijk dan eens bij mijn trainingen.

Merkidentiteit

Denk je dat dit artikel interessant is voor iemand die je kent? Deel het dan met @diegene.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email