Oh oh, een ondernemer moet zichtbaar zijn

Zichtbaar zijn, daar draait het om. Want alleen zo kan je succesvol zijn, toch?

Dat is wellicht makkelijk voor extraverte ondernemers… of misschien voor jongere mensen die helemaal vergroeid zijn met hun mobiel. Althans zo lijkt het. Maar wat als je zo níet van de selfie generatie bent? Of je bent introvert. Of je gunt anderen juist zo graag het spotlicht, want daar ligt jouw expertise?

Ik ben marketeer dus ik weet dat het draait om zichtbaarheid. Voor bedrijven geen probleem. Je laat je producten zien… of je diensten. Je huurt acteurs in en je laat zien hoe je doelgroep die diensten gebruikt en hoe zij daarvan genieten of groeien. Allemaal heel veilig van achter je bureau geregeld.

Die drempel over

Ja en daar zat ik dan, achter mijn pc. Een zogeheten challenge volgend, over jezelf op de kaart zetten via sociale media. Opdracht zes: maak een selfie en vertel wat over jezelf.

Best confronterend. Ik heb minstens 26 selfies gemaakt voor ik dacht ‘dat kan er wel mee door’. En met nogal gemengde gevoelens ben ik die uitdaging aangegaan. Ik dacht mezelf toch goed te kennen. Ik vind uiterlijk namelijk vele malen minder belangrijk dan innerlijk. Dus waarom doe ik hier zo moeilijk over?

De clou kwam pas een paar dagen later, toen we met zijn allen reflecteerden op de opdrachten: Ik was niet de enige! Bijna iedereen vond dit eng… [nou ja, ik geloof de vrouwen iets meer dan de mannen]. Maar wat bleek? Als ik de foto’s bekeek van de andere deelnemers, dan zag ik gewoon leuke mensen. Ik zie niet dat er ergens een haartje verkeerd zit, een rimpeltje wel heel erg opvalt, dat er een kreukeltje in de blouse zit,… En zo reageerden de anderen ook. We kijken niet naar details, maar naar het geheel.

Klaar om buiten je kaders te treden?

Niet dat het nu heel makkelijk is hoor, ook na dit inzicht niet. Het blijft toch wat onwennig. Maar ja, ik ben ook docent. Veel van mijn studenten vinden presenteren echt heel eng. Dan geef ik ze altijd mee ”gewoon veel oefenen, dan gaat het steeds makkelijker. Je word niet afgerekend op zenuwachtigheid, op stotteren, op woorden door elkaar gooien…. Gewoon doen.” En zo gaat dat ook met deze drempel. Ik heb daar wel nog wat een belangrijke tip bij.

De nummer één tip voor online zichtbaarheid [en twee tips erbij]

De nummer één tip is toch wel dat je dingen doet die bij je passen. Let wel, er is een verschil tussen buiten je comfortzone stappen en dingen doen die wel of niet bij je passen. Die eerste gaat over activiteiten die je eigenlijk wel zou willen, maar je durft niet zo goed of je weet niet hoe je moet beginnen.

De tweede gaat erover dat je wellicht het idee hebt dat je overal aanwezig móet zijn. En in alle vormen en maten. En dat is natuurlijk niet zo. Ben je meer een Facebook- of Instagramgebruiker? Groot verschil. Houd je meer van verhalen vertellen via tekst of via video? Of misschien vind je het wel leuk om een podcast te maken. Het gebruik daarvan is de laatste jaren enorm gegroeid trouwens. Maar kies wat bij je past. Dat is tip nummer twee.

Maar deze tip kan natuurlijk niet zonder tip nummer 3: Je doet wat bij je past, maar wel daar waar je doelgroep zit. En ook nog eens in een modus dat ze openstaan voor jouw verhaal. Anders zit je te praten tegen iemand die niet aanwezig is of jou niet hoort.

Meer weten over zichtbaarheid, doelgroepen en misschien nog wel het allerbelangrijkste: Wat past bij jou? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email