Merk in Zicht

Merk in Zicht

Merkprofilering
Wat laat je zien aan de buitenwereld?
Doelgroep en concurrentie
Outside-in: vanuit de markt en jouw doelgroep
Merkdenken
Merkinzicht geeft focus

Is je merk in zicht?

Vanuit je merkinzicht rijst natuurlijk de volgende vraag: Is je merk in zicht?

Niet alleen of mensen je zien en ook onthouden, maar vooral wát zien en onthouden ze. Wat laat je aan de buitenwereld zien en hoe? Is dat echt wie je bent en wat je belangrijk vindt?

I Opmerkelijk profileren: Jezelf onderscheidend en opvallend karakteriseren.

Belangrijk hierbij is dat je niet álles laat zien, maar hele bewuste keuzes maakt daarin. Alles wat je doet en laat zien, draagt bij aan jouw merkbeleving.

I Vraag maar eens aan mensen om je heen, je familie, collega’s, klanten hoe ze jouw merk zouden omschrijven. Klopt dat? Zo ja, goed gedaan! Zo nee, dan heb je een imagoprobleem.

Vanuit je merkinzicht geef je richting aan je bedrijvigheid en aan de keuzes die je maakt. Je hebt dit nodig voor alle ondersteunende activiteiten om jouw merk aan de buitenwereld te laten zien.

Uitbesteden of zelf doen?

Sommige start-ups/ ondernemers kiezen ervoor dit uit te besteden.

Denk aan het ontwikkelen van een huisstijl en drukwerk, het maken van de website, het opzetten en onderhouden van socialmedia-activiteiten en/of het opstellen van een contentstrategie en maken van de content. Het bureau dat deze taken op zich neemt, doet dat vanuit jouw visie, missie en merkwaarden.

Wil je nu bv professionele foto’s van jezelf laten maken, dan zal een goede fotograaf aan jou vragen waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Hij of zij vertaalt jouw merkinzicht naar foto’s die een bijdrage daaraan leveren.

Sommige start-ups of ondernemers willen een aantal activiteiten zelf uitvoeren. Omdat ze dat zelf leuk vinden om te doen of omdat ze binding willen houden met hun eigen merkactiviteiten of vanwege het kostenaspect.

Profileren: Beter | Anders | Efficiënter

Van je merkinzicht laat ik je nadenken over hoe jij je (beter of anders of efficiënter) kunt profileren. Hieronder staat een overzicht met de verschillende facetten daarin.

⇒ Persoonlijk profileren (overtuigend presenteren, pitchen, profielbeschrijving)

⇒ Beeldtaal en taal & beeld

⇒ Brand book (huisstijlhandboek)

⇒ Marketingcommunicatie (concept en activiteiten)

⇒ Belevenismarketing (concept en activiteiten)

⇒ Contentstrategie (concept, planning en inhoud)

⇒ Storytelling

Meer weten? Voor ondernemers, voor starters, voor ontdekkingsreizigers (als je jezelf beter wilt profileren of op zoek bent naar een nieuwe richting). Of ga direct naar het aanbod.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.