Een zebra hoeft niet altijd zwart-wit te zijn

personal branding

Want een jonge zebra is bruin-wit. Het is pas in een latere fase dat hij zwart wit wordt. Wel heeft elke zebra een uniek patroon, waardoor hij goed te herkennen is. Hoe uniek ben jij? En hoe blijf je uniek in de coronacrisis? Dat vergt wat creatief denken wellicht.

Werk aan je merk in de coronacrisis

Bij het woord crisis denken we al gauw aan problemen. En zo raar is dat niet, want in de media wordt voornamelijk aandacht besteed aan alle problemen die de coronacrisis met zich meebrengt. En dat we problemen hebben, dat geldt voor bijna iedereen nu: mensen in je omgeving die besmet zijn, mensen die geen inkomsten hebben, mensen die hun bedrijf failliet zien gaan en wat dacht je van eenzaamheid. Leuke insteek voor een inspirerend artikel hoor ik je denken… waarom schrijft ze daarover?

 

Merkinzicht
Dingen anders doen

Omdat als we alleen maar aan negatieve dingen denken, we ons ook zo voelen, terwijl een crisis ook positieve dingen kan veroorzaken. Minder CO2-uitstoot bijvoorbeeld en ik heb er hoop op dat veel mensen dat inzien en ook hun gedrag na deze crisis aanpassen. En wat dacht je van bewustwording over waar je nu staat in je leven en wellicht deze tijd pakken om daar aan te werken.

 

Creatief denken

Ja het is waar, het gros van de ondernemers heeft het zwaar. Creatief denken is dan een belangrijke vaardigheid. Mijn bedrijf mag niet open, hoe genereer ik toch omzet?

Niet bij de pakken neer zitten, maar actief aan de slag om te kijken welke producten of diensten je ook anders kunt inzetten. Op een andere manier of online. Of misschien wel beide. Denken vanuit je kracht en focus kan leiden tot nieuwe ideeën.

Merkdenken
Vanuit je kracht en focus

Voorbeelden van andere ondernemers

Om me heen zie en hoor ik mooie dingen gebeuren van ondernemers die dat doen. Een paar voorbeelden:

Een luxe restaurant, waar mensen normaal een tafel reserveren voor een driegangenverrassingsdiner. Hun kracht ligt bij het maken van heerlijk eten, hun focus ligt bij mensen verrassen. Het restaurant is nu dicht, maar zij brengen nu luxe driegangenmaaltijden rond. En ook echt in 3 rondes, zodat het bij elke ronde nog steeds vers en warm is. Bovendien blijft het dan nog steeds een verrassing van wat je krijgt. Zo hebben ze ook nog eens drie keer klantencontact op dezelfde dag, drie momenten dus voor binding met je klant.

Een evenement dat niet door kon gaan. Hun kracht ligt bij het maken van minivoorstellingen die mensen entertainen of aan het denken zetten. Zij hebben het omgedraaid: de deelnemers komen niet naar de entertainers, maar andersom. De gasten boeken een hotelkamer en de entertainers voeren hun show op voor de hotelkamer waarbij de gasten op veilige afstand van de deur kunnen blijven zitten. De shows zijn kleiner, maar daartegenover staat dat de gasten meer verschillende shows te zien krijgen.

Of een museum dat het normaliter moet hebben van bezoekers en interactie met het personeel (de vrijwilligers) en soms met een van hun kunstwerken. Hoe krijgen ze dat nu nog voor elkaar? Hun kracht? Verhalen vertellen. Hun focus? De historie van een vestingstad. Idee tijdens lockdown: Zij zetten het museum ‘op een kier’ voor toeschouwers. Alle vrijwilligers werd gevraagd te vertellen over hun favoriete plek of object in het museum. Via artikelen en video kan de kijker worden meegenomen in het verhaal van de vrijwilliger en zo nog steeds een goed beeld krijgen van de historie van de stad. Maar – en dat is  wellicht nog belangrijker – de vrijwilliger wordt nog steeds betrokken bij het museum en de kijker leert de mens daarachter ook persoonlijk kennen. Bij binding gaat het om persoonlijke ervaringen, persoonlijke verhalen, de mensen achter een organisatie leren kennen. Win-win-win dus. Check!

 

Binding met publiek en klant

Als je even gaat zoeken op internet dan zie je dat er veel nieuwe ideeën ontstaan (zijn) om de binding met publiek en klanten op een andere manier tot stand te brengen. Wat deze initiatieven gemeen hebben, naast creatief nadenken over je eigen aanbod, is dat er ook ruimte is voor persoonlijker contact. Niet lijfelijk wellicht, want covidregels, maar juist door contactmomenten op een andere manier tot stand te brengen.

Dus werk aan je merk in de coronacrisis? Jazeker! Kijk eens op een andere manier naar jouw bedrijfsactiviteiten en wie weet komt daar iets heel leuks uit dat nu juist wél kan. [en wie weet blijkt dat een blijvertje…]

Creatieve denkoefening:

 

Pak een vel papier en schrijf bovenaan twee woorden: je kracht en je focus.

 

Ga nu aan de slag met de volgende twee stappen.

Deel I

Schrijf op: Hoe heb je normaal contact met je klant? Zorg ervoor dat je alle contactmomenten in kaart brengt. (bellen, mail, whatsapp, live, bij de ingang, aan de tafel, bij het weggaan). Zet er ook bij wat daar gebeurt.

Deel II

Wat zou er gebeuren als je dat omdraait? Draai elk klantcontact om, zie het voor je en bedenk iets een andere aanpak. Laat het aansluiten bij je kracht en focus.

Als voorbeeld het restaurant: Normaliter komt de klant naar het restaurant, wordt naar een tafel begeleidt, wordt verwend en verrast. Draai om: wij gaan naar de klant en verwennen en verrassen hen aan huis.

Kijk op een andere manier naar je bedrijfsactiviteiten

Losmaken van je vertrouwde proces, van je vertrouwde activiteiten. Dat is wat we hier aan het doen zijn. Daar kunnen hele mooie en leuke en inspirerende nieuwe ideeën uit komen.

Ken jij iemand die ook een portie creatief denken kan gebruiken? Deel het dan via een van de koppen hieronder en tag diegene [@naam van diegene].

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Op zoek naar nieuwe ideeën voor je merk?
Laat mij je reisgids zijn. Abonneer je op mijn nieuwsbrief voor meer inspiratie.