Branding

Een sterk merk

Merkinzicht
Een sterk merk inspireert en helpt mensen kiezen

Welke keuze maak jij als je producten of diensten koopt? Ben je je er dan bewust van waarom je kiest voor een specifiek merk? Vanuit rationeel oogpunt zegt je nu vast volmondig ‘ja’. Want we zien onszelf graag als rationele wezens (dit zegt je linkerhersenhelft). Echter, veel vaker kiezen we vanuit een onderbuikgevoel. We kiezen voor een merk dat ons inspireert en waar we een goed gevoel bij krijgen. Een merk dat bij ons past (hier speelt je rechterhersenhelft mee). En daar draait het om bij branding.

Maar hoe kan het dat het ene merk wel blijft hangen bij je en de andere niet?

Sterke merken hebben één ding gemeen: Focus. De mens achter het merk weet wie hij of zij is, waar hij voor staat en waar hij naar toe wilt groeien. En dit merkdenken vormt de basis voor alle keuzes die hij of zij maakt. Het geeft richting aan de inhoud en context van zijn of haar (toekomstige) activiteiten, denk bijvoorbeeld aan marketing- en communicatieactiviteiten of netwerken. En als deze activiteiten jou aanspreken, dan wil je meer weten van dat merk … Dit merkdenken leidt tot branding.

Branding

De term branding komt uit het Engels (brand = merk) en is intussen ingeburgerd in de Nederlandse taal. Bij branding gaat het om het ontwikkelen en bouwen van je merk; Vanuit je eigen identiteit en passie, maar ook doelbewust en relevant.

Misschien denk je nu ‘een merknaam…, dat is toch alleen voor grote bedrijven weggelegd?’

Ik geloof er sterk in dat merkdenken ook voordelen biedt voor jou als individu, welke je kunt benutten in zowel je groei als start-up of ondernemer, alsook om je persoonlijk te profileren. Het inzichtelijk maken van jouw merk biedt kansen, richting en focus…

Jij bént je merk
Een goede profilering biedt kansen en richting
Jouw meerwaarde
Inside-out: vanuit je eigen uniekheid en identiteit
Doelgroep en concurrentie
Outside-in: vanuit de markt en jouw doelgroep
Merkdenken
Merkinzicht geeft focus

Merkinzicht

Merkinzicht gaat over: Wie ben ik, waar sta ik voor en waar ga ik voor.

Heb je hier wel eens écht bij stilgestaan?

Mensen vragen me wel eens: “Moet ik niet naar mijn concurrenten kijken om te zien hoe ik me van hen kan onderscheiden?”. Uiteraard is dat belangrijk, maar ik werk in eerste instantie vanuit de inside-out benadering.

I Inside-out: Wat zijn jouw vaardigheden, kwaliteiten en waarden en waar ligt jouw passie?

Vanuit deze benadering, kom je er vanzelf achter wat jou uniek maakt. En natuurlijk heb je te maken met concurrenten, maar elk verhaal is anders. Wanneer je dicht bij jezelf blijft, dan is jouw verhaal vanzelf authentiek en autonoom en dus onderscheidend ten opzichte van anderen.

In jouw leven en loopbaan ontmoet je nieuwe mensen en doe je steeds nieuwe kennis en inzichten op. Jij verandert, dus je inzichten veranderen ook. Het is dus goed om hier af en toe eens bij stil te staan.

Vandaaruit kijken we outside-in.

I Outside-in: Wat gebeurt er in de wereld, op jouw markt, bij jouw doelgroep, ..?

Zo vind je raakvlakken tussen wat andere mensen belangrijk vinden en jouw eigen passie en kracht. We verbinden passie en purpose. Nog zo’n Engelse term die steeds meer gebruikt wordt in onze taal. Ik gebruik dat ook zo, gewoon omdat het lekker bij elkaar klinkt. Purpose staat voor doelbewust bezig zijn, relevant zijn. Waarom doe jij de dingen die je doet en wie vindt dat nog meer belangrijk?

Van hieruit vind je jouw focus voor de komende (zeg 5) jaren. Ik zet er 5 jaren bij, omdat dit richting geeft op de lange termijn. Het proces van branding is best complex en kost tijd, maar het is een fantastische uitdaging die veel energie oplevert! Deze focus maakt het makkelijker keuzes te maken: Waar zeg je nee tegen en wanneer zeg je volmondig JA!

I Waar ligt jouw focus?

Kortom, de vraag is niet ‘wel of niet aan branding doen’, maar Hoe moet ik aan branding doen?’

Meer weten? Voor ondernemers, voor starters, voor ontdekkingsreizigers (als je jezelf beter wilt profileren of op zoek bent naar een nieuwe richting). Of ga direct naar het aanbod.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.